Multi level marketing (MLM): vymývanie mozgov alebo peniaze na ruku?

Multi level marketing (MLM): vymývanie mozgov alebo peniaze na ruku?

Ak si dlhodobo hľadáte prácu, istotne ste už narazili aj na ponuku práce v systéme MLM. Čo sa skrýva pod touto tajomnou skratkou? MLM alebo Multi Level Marketing (v preklade viacúrovňový marketing) je obchodný systém, ktorý funguje na princípe provízií z predaja. Metóda multi level marketingu obohacuje priamy predaj o takzvaný duplikačný efekt.

Ako to funguje?

Spoločnosti fungujúce na princípe MLM najskôr nájdu stovky obchodných zástupcov, ktorí sú ochotní robiť ťažkú prácu priameho predaja iba za provízie z predaja, bez nároku na fixnú mzdu. Pre spoločnosť to je mimoriadne výhodné, nakoľko jej z takéhoto človeka putuje čistý zisk. Nemá žiadne náklady na mzdu, odvody a náklady súvisiace s výkonom práce – telefón, benzín a cestovné si platí obchodný zástupca z vlastného vrecka. Nováčik sa tak po úmornom školení, na ktorom sa dozvie tipy a triky ako viac predať a samozrejme aj motivačné informácie o pasívnom príjme, pustí do práce.

zeny v mlm Ak ho práca neomrzí a bude sa mu v predaji dariť, takýto obchodný zástupca sa dostane do „vyššieho levelu“, kde si môže hľadať vlastných podriadených, ktorých zaraďuje do svojej hierarchie. Provízie z obchodov, ktoré obchodný zástupca uskutoční, sa následne rozdeľujú medzi jednotlivých členov hierarchie, pričom na úplnom konci sú všetci nováčikovia, ktorí si musia na živobytie zarobiť tou najtvrdšou prácou – priamym predajom. Z úspešne predaných produktov sa k nováčikovi dostáva len mizivé percento z predaja. Podstatnú časť provízie dostane jeho nadriadený, prípadne „šéfstvo“ na vyšších úrovniach. V prípade, že sa nováčikovi v systéme darí, tak obchodný model mu umožní venovať viac času náboru nových pracovníkov, z ktorých plynú zaujímavé provízie. Hierarchia sa tak prirodzeným spôsobom rozrastá. Predajcovia sú podľa predajnej úspešnosti zaraďovaní do príslušných provizných úrovní. Čím je úroveň vyššia, tým väčšie sú provízie z rovnakého obchodu. K týmto sa pripočítavajú aj pasívne príjmy z obchodníkov ktorý sa nachádzajú v organizačnej štruktúre nižšie.

Rozprávkový život s pasívnym príjmom

Čím dosiahne obchodník vyššiu pozíciu, tým viac sa môže venovať budovaniu vlastného teamu predajcov. Na systéme je lákavé najmä dosiahnutie tej úrovne, kedy už nemusíte fyzicky predávať nič, len si manažovať vlastných podriadených a veľmi slušne žiť z medziprovízií. Zabezpečíte si tak , ľudovo povedané, peniaze na ruku. Pokiaľ sa Vám bude mimoriadne dariť a budete v danej spoločnosti veľmi úspešný, budete si môcť vytvoriť „firmu vo firme“ so zabehnutým systémom, s minimálnymi nákladmi a rizikom, zato však s veľmi slušnými pasívnymi príjmami v rádoch niekoľkých tisícov eur mesačne.

Tienisté stránky viacúrovňového marketingu

Ako všetko, aj MLM má svoju odvrátenú tvár. Problém pritom nie je v systéme ako takom – tento model funguje veľmi úspešne už niekoľko rokov, ale skôr v tom, že niektoré firmy alebo jedinci ho zneužívajú na vlastné obohatenie miesto budovania úspešnej spoločnosti, ktorá produkuje reálny a zaslúžený zisk nielen pre seba, ale aj pre obchodníkov, a ktorá je užitočná aj pre spoločnosť. Zlé meno tomuto systému robia takzvané „pyramídy“ – spoločnosti, ktoré v podstate žiaden produkt nepredávajú (alebo ak áno, tak je to len „zástierka“) a ktorých cieľom je vylákať od zúfalých ľudí hľadajúcich si prácu poplatok za zaradenie do systému. Tieto poplatky si potom rozdeľujú manažéri na vrchole pyramídy. Jedná sa tak o podvodné firmy, ktoré nemajú šancu sa dlhodobo udržať na trhu, lebo zlé meno sa po internete šíri závratnou rýchlosťou. Ich hlavným cieľom je čo najviacej zarobiť na vstupných poplatkoch a akonáhle je situácia neúnosná – pod firmou sa zľahne zem a o niekoľko týždňov je na svete nová „s čistým štítom“. Ak sa chcete zapojiť do multi level marketingu, vyberajte si len overené firmy, ktoré už dlhšiu dobu na Slovensku a vo svete podnikajú čestným spôsobom (nie je nič ľahšie ako overiť si referencie či skúsenosti obchodníkov na internete).

 

Tiež je vhodné vybrať si takú spoločnosť, ktorá ponúka na predaj taký produkt či služby, ktoré sú Vám blízke. Zaujímate sa o kozmetiku a vo voľnom čase rada robíte make up Vašim kamarátkam? Tak sa zapojte do siete Avon, Oriflame či MaryKay. Vyznáte sa alebo sa prirodzene zaujímate o oblasť financií? Tu budete mať na výber viac firiem – takmer všetky „finančno-poradenské“ spoločnosti fungujú na princípe multi level marketingu, čo je pre ne optimálny, veľmi efektívny a pritom najlacnejší spôsob fungovania. Finančné produkty – hypotéky, poistenie, dôchodkové zabezpečenie sa tak dostanú vďaka početným obchodníkom z rôznych regiónov aj do toho najzastrčenejšieho kúta Slovenska, takže každý človek ak prejaví záujem, môže mať zmluvu podpísanú na druhý deň. Niet potom divu, že externé či interné siete poisťovní a stavebných sporiteľní fungujú práve na viacúrovňovom marketingu. Pri výbere MLM spoločnosti však treba zvážiť aj obchodnú stratégiu – model fungovania a spôsob predaja Vám nemusí vždy sedieť a je predsa dôležité, aby ste sa v práci cítili dobre.

MLM nie je pre každého

Takýto spôsob zamestnania je každopádne len pre veľmi špecifické povahy, ktoré si síce idú za svojím cieľom, ale ktoré na druhej strane vedia, že na to, aby zarobili musia ponúknuť svojim zákazníkom pridanú hodnotu. Klienti totižto nie sú hlúpi, aj keď si to možno niektorí „finanční poradcovia“ myslia. Keď je Vaším jediným cieľom uzatvoriť životnú poistku a viac sa klientovi neozvať, nečakajte, že budete úspešný. Takýmto spôsobom stratíte zákazníka pre prípadné budúce obchody a jediné čo získate, budú negatívne referencie. Kľúčom k úspechu je úprimná snaha o to najlepšie pre klienta, ktorá však musí byť podložená štúdiom a tvrdou prácou.

Read more

Začínate na Slovensku s podnikaním? Neprehliadnite naše praktické tipy

Začínate na Slovensku s podnikaním? Neprehliadnite naše praktické tipy

Podnikanie na Slovensku je plné príležitostí aj výziev. Pre začínajúcich podnikateľov je dôležité poznať základné kroky, ktoré im pomôžu uspieť. Prinášame vám preto prehľad najdôležitejších aspektov, na ktoré by ste nemali zabúdať. Strategické plánovanie a výber právnej formy podnikania Úspech v podnikaní začína detailne vypracovaným podnikateľským plánom. Tento dokument by

By Redakcia