Taxi v Bratislave. Pýtajú si priveľa či primálo?

Taxi v Bratislave. Pýtajú si priveľa či primálo?

Ulicami Bratislavy sa preháňa podľa odhadov 1500 až 1700 taxikárov, z čoho drvivá väčšina pracuje na živnosť. Aby mali vôbec koho voziť, uzatvárajú zmluvy so spoločnosťami, ktoré im za mesačný paušál prenajímajú vysielačku a prostredníctvom dispečingu dávajú tipy na nových klientov – záujemcov o odvoz. Ak by ste si chceli pri presune skrátiť dlhú chvíľu a s taxikárom by ste nadviazali rozhovor na tému „ako ide business“, nebudeme ďaleko od pravdy, že 9 z 10 Vám odpovie niečo v štýle „mizerne“ alebo „veď jazdím skoro zadarmo“, „nie je to práca, ktorú môžete robiť niekoľko rokov“.

Takmer všetci sa zhodujú na tom, že v Bratislave sa konkuruje cenou a nie kvalitou služieb. Zákazníci majú totižto v telefónoch uložené tie najlacnejšie taxi služby. Nízky dopyt a vysoká ponuka nedávajú taxikárom nádej, že by sa mala v dohľadnej dobe ich finančná situácia radikálne zlepšiť.

Taxikári sú už pekne povedané „nabrúsení“ na novo vznikajúce firmy, ktoré sa snažia získať nových a prebrať existujúcich klientov podliezaním štandardných cien. Niektorí majú základnú sadzbu na kilometer nastavenú na 40 centov. Pritom so sadzbou 0,40 na km sa dá len ťažko vyžiť, najmä ak máte fixné náklady za „vysielačku“, ktoré musíte platiť bez ohľadu na to, ako sa v danom mesiaci darilo, používate vlastné auto, ktoré musí byť poistené rovnako ako aj zákazníci, treba počítať s nákladmi na pohonné hmoty a samozrejme dane a odvody treba platiť tiež. Očami taxikárov sú tak taxi služby v Bratislave platené biedne a v očiach zákazníkov, ktorí tieto služby využívajú len sporadicky, najmä cez víkendy, sú zase príliš drahé.

Ako neplatiť viac ako je štandard?

Ttaxi v nociPorovnajúc ceny taxi v Bratislave s okolitými metropolami – Viedeň, Budapešť či Praha, treba uznať, že naše hlavné mesto rozhodne nepatrí medzi najdrahšie. Aké ceny sú považované za priemer, alebo primerané?

Pri porovnávaní cien treba brať do úvahy, že každá taxi služba má v cenníku uvedených niekoľko sadzieb – vyššiu, keď si taxík odchytíte niekde na ulici alebo doň vstúpite na stanovišti (od 0,60 € – 1,40 € za kilometer). Až o polovicu lacnejšie sa odveziete, pokiaľ spravíte telefonickú objednávku, prípadne objednávku emailom (od 0,40 € – 0,70 € za kilometer). Za minútu čakania Vám bude účtovaná zvláštna sadzba – cca 0,20 – 0,30 €, samostatnú kolónku v cenníku má jazda mimo mesta (počítajte so sumou okolo 1 € / km).

Pokiaľ sa rozhodnete „vyhodiť si z kopýtka“ a do mesta sa necháte odviesť taxíkom, okrem počtu najazdených kilometrov budete platiť nástupný poplatok (v závislosti od nástupného miesta, spôsobu objednávky a konkrétnej taxi služby od 0,70 – 1,80 €). Ak sa potrebujte prepraviť na krátku vzdialenosť, počítajte s tkz. minimálnym jazdným (3-4 €), ktoré si účtuje každá taxi služba, aby sa jej oplatili výjazdy na krátke vzdialenosti.

Nedajte sa oklamať

Hádzať ľudí do jedného vreca na základe jednej charakteristiky (ako povolanie, národná príslušnosť, politické presvedčenie…) nie je správne.

Preto tiež nie je správne presvedčenie mnohých ľudí, že taxikári sú zdierači, ktorí kradnú len čo sa im naskytne príležitosť. Na druhej strane sa vyskytli stovky dokázaných prípadov, kedy taxikár zneužil situáciu a neznalému, najčastejšie zahraničnému prípadne mimobratislavskému klientovi účtoval niekoľko násobne viac, ako mal.

Medzi obľúbené podvody ako vytiahnuť z klienta čo najviac peňazí je zámerne zvoliť dlhšiu trasu, prepínanie sadzieb na taxametri a nevydanie dokladu, aj keď o to zákazník požiada. Aby ste predišli nepríjemnému pocitu oklamaného klienta, vždy sledujte taxameter, na ktorom musí byť aktuálna cena a číslo sadzby ktorá Vám bude účtovaná. Ceny by mali byť umiestnené na viditeľnom mieste, najčastejšie na palubnej doske vo vnútri auta. Vodičovi pre istotu dajte jasne najavo, že sa v hlavnom meste vyznáte a oznámte mu najkratšiu možnú trasu. Ak by sa predsa len stalo, že taxikár by si účtoval viac ako mal, vždy sa môžete sťažovať, ideálne ak sa spojíte priamo s majiteľom / majiteľkou firmy. Pokiaľ sa jedná o seriózneho podnikateľa, ktorému záleží na kvalite služieb a spokojnosti zákazníkov, istotne vyvodí dôsledky a nezodpovedného taxikára prepustí. Iba tlakom na kvalitu služieb zo strany zákazníkov je možné dosiahnuť celkové zlepšenie úrovne taxi služieb v Bratislave. Zákazníci, ktorí často využívajú tento spôsob prepravy, oceňujú aj zdanlivé maličkosti typu, že šofér vyjde z auta von, pridrží dvere, naloží a vyloží batožinu, spýta sa, či nie je v aute príliš teplo alebo chladno…správa sa slušne, nenadáva na všetko možné a nemožné, nie je ticho, ale snaží sa nadviazať rozhovor na neutrálne témy, zastane až priamo pred vchodom… „Mám jedného obľúbeného taxikára, ktorého si vždy vyžiadam, pokiaľ je voľný.“ priznáva Bratislavčanka Miriam a dodáva „je mi jedno, že v porovnaní s ostatnými taxi službami tento pracuje pre firmu kde sú ceny o 25 % vyššie, aspoň sa pri ňom cítim bezpečne a nemusím počúvať žiadne vulgarizmy a trápne reči ktoré nikoho nezaujímajú.“

Read more

Tak predsa sme sa dočkali: na Slovensku máme po prvýkrát lacnejšie hypotéky ako priemer v eurozóne

Tak predsa sme sa dočkali: na Slovensku máme po prvýkrát lacnejšie hypotéky ako priemer v eurozóne

V súčasnosti sa Slováci tešia mimoriadne priaznivým podmienkam poskytovania hypoték. Tretí mesiac roka prepísal niekoľko rekordov – priemerná úroková sadzba novo poskytnutých úverov na bývanie klesla na neuveriteľných 1,95 % p.a., pričom po prvý krát v histórii bola pokorená magická, dvojpercentná hranica. Nikdy predtým sa nedal nový úver na bývanie

By Redakcia