Z čoho sa vypláca peňažná odmena za platby kartou?

Z čoho sa vypláca peňažná odmena za platby kartou?

Tuzemské banky majú prepracovaný systém ako motivovať svojich klientov k bezhotovostným platbám: zbieranie bodov a následné získanie výhody v podobe darčeka, odpustenie poplatku za vedenie účtu, zľava u obchodníka na kupovaný tovar či peňažná odmena…

Podľa prieskumov sú zo strany klientov za najatraktívnejšie považované práve peňažné odmeny za platby kartou – vrátenie určitého percenta zo sumy celkových nákupov za mesiac. Bankové domy, ktoré tento benefit ponúkajú, sa tešia aj z väčšieho trhového podielu vo využívaní platobných kariet pri bezhotovostných transakciách.

Pokiaľ banka za používanie karty „odmeňuje“, jej klienti využívajú kartu častejšie

platim bezhotovostneSvoje o tom vie aj Slovenská sporiteľňa, líder vo využívaní platobných kariet na tuzemskom trhu s podielom až 31 % z celkového objemu transakcií. Vlani SLSP vyplatila klientom na odmenách za platby kartou takmer 5,8 milióna eur. Celkom jej zákazníci v minulom roku zrealizovali 92 miliónov kartových transakcií. Banka ich motivuje odmenami až do výšky 1,5 % z hodnoty nákupu. Podľa objemu zrealizovaných transakcií a výšky vyplatenej odmeny sa zdá, že zákazníci na finančnú odmenu reagujú pozitívne.

Službu „odmena za platby kartou“ SLSP ponúka držiteľom debetných kariet vydaných k bankovým kontám Osobný účet, Osobný účet Exclusive a Osobný účet Mladý (ponúkaná odmena je pol percenta z hodnoty nákupu). Ešte zaujímavejšie percentá banka vracia za platbu debetkou v rámci programu Odmena+. U vybraných partnerov – obchodníkov môžu získať klienti banky až 1,5 % späť na svoj účet. Slovenská sporiteľňa v priemere vyplatila klientom 14 € ako odmenu za platby kartou.

Obdobnú službu banka ponúka aj držiteľom kreditky – Štedrej karty, ktorí dostávajú späť 1% z každého nákupu. Tým bolo vlani na kartový účet vrátených viac ako 41 EUR (v priemere).

Slovenská sporiteľňa však nie je jediná, ktorá ponúka odmeny za platby kartou – vrátenie pol percenta späť na účet z každej platby sľubuje aj Prima banka.

Motivácia bežných ľudí platiť kartou je jasná, prečo však banky k tomu tak „povzbudzujú“?

Motivácia zákazníkov preferovať platbu kartou pred hotovosťou je jasná – získajú isté percento z nákupu späť a navyše ich to nič nestojí (platby kartou spravidla bývajú zahrnuté v cene balíka služieb). Otázkou zostáva, prečo banky klientov za tieto transakcie tak štedro odmeňujú. Nuž, žiadny trik v tom síce nie je, ale číru lásku finančných inštitúcií ku klientom za tým tiež nehľadajme. Dôvody sú čisto pragmatické a ako to už býva – finančné. V prvom rade sú bezhotovostné operácie pre banky podstatne lacnejšie, nakoľko odpadá nákladná manipulácia s hotovosťou. Čo je však podstatnejšie, platby kartou sú pre banky aj veľmi výnosným biznisom. Za každú jednu transakciu si totižto od obchodníkov účtujú poplatky, ktoré sa pohybujú vo výške 1-4 % zo sumy platby. Výšku poplatkov si banka stanovuje s každým obchodníkom individuálne, pričom do úvahy sa berú faktory ako počet terminálov, výška priemernej transakcie, mesačný obrat a podobne.

Z každej zrealizovanej platby musí obchodník odviesť isté percento svojej banke, tá sa potom delí s bankou zákazníka. Banka zákazníka potom môže časť poplatku vrátiť svojmu klientovi formou odmeny späť na kartový účet. A celý model odmeňovania je zrazu jasnejší – nielenže banka odmeňuje klientov, ale stará sa predovšetkým o seba – v podobe poplatkov od obchodníkov, ktoré sú pomerne vysoké. Výška poplatkov sadla na nos aj euro komisárom, ktorí pripravujú zavedenie poplatkového stropu pre obchodníkov, ktorý banky nebudú môcť prekročiť. Argumentujú tým, že zavedením max. poplatkov zvýši počet terminálov a miest, kde sa bude dať platiť bezhotovostne. Podrobne o pripravovaných legislatívnych zmenách informujeme v tomto článku. Po zavedení max. poplatkov obchodníci v eurozóne bezpochyby ušetria (podľa odhadov Komisie až 730 mil. eur), no koncoví klienti – tí sa budú musieť s odmenami buď rozlúčiť, alebo sa zmieriť s tým, že budú niekoľko násobne nižšie…

Read more

Začínate na Slovensku s podnikaním? Neprehliadnite naše praktické tipy

Začínate na Slovensku s podnikaním? Neprehliadnite naše praktické tipy

Podnikanie na Slovensku je plné príležitostí aj výziev. Pre začínajúcich podnikateľov je dôležité poznať základné kroky, ktoré im pomôžu uspieť. Prinášame vám preto prehľad najdôležitejších aspektov, na ktoré by ste nemali zabúdať. Strategické plánovanie a výber právnej formy podnikania Úspech v podnikaní začína detailne vypracovaným podnikateľským plánom. Tento dokument by

By Redakcia